Om museumet
Häggebys småskola byggdes 1907 och var i bruk till 1943. Då var elevantalet så lågt att alla barn kunde samlas i folskolan, nuvarande Häggebygården. Där hölls skola fram till 1954 då eleverna flyttades till Bålsta och Skokloster.
Iden var att bevara den gamla skolan när skolan växte fram under 1980-talet. Många frivillga lade ner ett stort arbete på att rusta upp byggnaden. Skolmuseet invigdes 1985 och förvaltas av föreningen Häggeby Skol- och bygdemuseum.
Kommunalrum och bibliotek
Skolan innehåller ett kapprum, en skolsal och en lägenhet på ett rum och kök för skolläraren. Alla barn gick i samma skolsal. På övervåningen låg kommunalrummet där Häggeby kommun och församling hade sina sammanträden. Där fanns även församlingens bibliotek och en del av de gamla böckerna finns kvar. En trappa upp ligger även ett skolkök. Där lärde sig eleverna i den så kallade fortsättningsskolan laga mat.
Förr i tiden
Skolmuseet visar hur det kunde se ut i en småskola förr i tiden. Totalt finns omkring 700 föremål samlade i museet. Många är från Häggebyskolan, andra kommer från andra skolor i kommunen. I början av 1900- talet var skolundervisningen kortare än idag. Vanligen gick man sex år och byggde på med några veckor i fortsättningslokalen.
Skoldagen började klockan 8:50 med psalm och morgonbön. Den slutade kl 14:00 med psalmsång och välsignelsen. Däremellan var det frukostrast kl 10:45-11:15. Den medhavda matsäcken åts i kapprummet och bestod av smörgås och mjölk.
Eleverna i andra klass var ordningsmän och hade ansvaret en vecka var. De såg till att det alltid fanns friskt vatten i vattenautomaten. Den fylldes varje morgon med färskt vatten och tömdes när skoldagen var slut. Det gällde även att elda i kaminerna, både i kapprummet och i skolsalen samt att ringa in vid rastens slut.
Sandlåda i undervisningen
Barnen lärde sig att skriva i en sandlåda. Det var en rektangulär låda fylld med fin sand och sittbänkar på båda sidor. Man skrfev i sanden med skrivpinanr och tog bort det man skrivit och drog nya linjer genom att dra den spikförsedda "tvärklossen" över sanden.
Senare kom griffeltavlan som var gjord av svart skiffer. Man använde griffel eller krita att skriva med. Det lade grunden till den allra första skrivkonsten. Sandlådan är troligen från början av 1800-talet.
Skolplanscher
I skolmuseet finns en stor samling gamla planscher som användes i undervisningen för att visa barnen hur olika yrken bedrevs eller hur det såg ut på andra platser. De var mycket pedagogiska och har blivit ihågkomna av äldre elever. Växter, djur, årstider, främmande miljöer och historiska händelser var vanligt förekommande motiv!
Betyg i början på 1950 talet
Betygsystemet var på den tiden: A, a, AB Ba, B, BC och C. Man kunde sätta ut plus eller minus vid varje bokstav. Stort A var högst och BC och C var underkänt. Hade man mer än två undebetyg blev man inte uppflyttad till nästa klass.
Sparande
I skolan fanns en sparbössa där eleverna fick lägga sparpengar. Den tömdes vid terminens slut. Skolan samarbetade med Uppsala Sparbank för att lära barnen sparsamhet. Varje eleve förde sig egen bankbok.